ကုိယ္က်င့္သီလဆုိတာ အသက္ထက္ တန္ဘုိးၾကီးသည္ =========================== ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔ ေန႔စဥ္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေနတဲ့ သီလ ငါးပါးရွိပါတယ္။ဥပုသ္ေန႔မ်ားမွာဆုိရင္ေတာ့ သုံးပါး ထပ္ထည့္ျပီး ရွစ္ပါးသီလ၊ ထုိမွ ေနာက္ထပ္တစ္ပါးတုိးျပီး ကုိးပါးသီလ ေစာင့္ထိန္းေနၾကပါတယ္။ မည္သုိ႔ပင္ျဖစ္ေစ မိမိေစာင့္ထိန္းေေနသာ သီလေအၾကာင္းကုိ ေကာင္းေကာင္းသိထားဖုိ႔ အက်ယ္တဝင့္သိထားဖုိ႔ေတာ့လုိပါတယ္။ အက်ဥ္းမွ်ကုိေတာ့ အားလုံး သိထားျပီးျပီလုိ႔ထပင္ါတယ္။ ဒီမွာ သီေလစာင့္ထိန္းျခင္းေၾကာင့္ ရႏုိမင္ယ့္ အက်ဳိးတရား၊ သီလ ခၽြတ္ယြင္းျခင္းေၾကာင့္ ခံစားရမယ့္ အျပစ္တရားမ်ားကုိ ေျပာျပခ်ပင္ါတယ္။ သိျပီးသူမ်ားအတြက္ထား၊ မသိေသးေသာသူမ်ား အတြက္ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္အျပဳအမူ၊ ႏႈတ္ေအျပာအဆုိ အျပစ္ကင္းေအာင္ ကုိယ္ႏွင့္ႏႈတ္(ကာယကံႏွင့္ဝစီကံ)ကုိ ေစာင့္စည္း ထိန္းသိမ္းျခင္းကုိသီလလုိ႔ေခၚတာပါ။ သီလသည္ ကုသိုလ္တရားအားလုံးရဲ့ တ္ရညာ မွီရာျဖစ္ပါတယ္။သီလတရားသည္ ေလာဘႏွင့္ေဒါသတရ ားကုိပယ္ပါတယ္။ ဒါနျပဳတဲ့အခါမွာသီလစင္ၾက္ရယပါတယ္။ ဒါမွသာ အက်ဳိးေပးေကာင္းတာပါ။ သမထ၊ ဝိပႆနာ အားထု္ရတလင္ည္း သီလကုိပယ္လုိ႔မရပါဘူး၊ သီလစင္ၾက္ရယပါတယ္။ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာဆုိျပီး အစဥ္တုိင္းသြားပါတယ္။ သီလစင္ၾကယ္မွ သမာဓိျဖစ္ပါတယ္။သီလမစင္ၾက္ရယင္ သမာဓိမျဖစ္ႏုိင္ပါဘူး၊ သမာဓိမျဖ္ရစင္ ဝိပႆာနာႀကိဳေက္သလာက္အားထုတ္ မဂ္ဥာဏ္၊ ဖုိလ္ဥာဏ္ေတြမရႏိုပင္ါဘူး။ မဂ္ဥာဏ္ ဖုိဥာဏ္မွမရရင္ ဗုဒၶဘာသာတုိ႔ရဲ့ပန္းတုိင္ျဖစ္တဲ့ နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေမွာက္ မျပဳႏုိပင္ါဘူး။နိဗၺာန္မ်က္ေမွာက္မျပဳနုိေသင္ရြ႕ ပဋိေသႏၶေနရျခင္း၊ အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း၊ ငုိေၾကြးျခင္း၊ စုိးရိမ္ပူပ္ရနျခင္းစတဲ့ ဒုကၡေတြနဲ႔ လုံးလည္လုိက္ေနဦးမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သီလသည္ ေလာကီေရးရာစိတ္ခ်မ္းသာ၊ ကုိယ္က်န္းေရး၊ စီးပြားဥစၥာတုိးတက္ေရး၊ ေရာဂါကင္းေရးတင္သာမက နိဗၺာန္သြားရာလမ္းေၾကာင္းမွာပါ ေအရးၾကီးေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္သီလစင္ၾက္ရယမွာပါ။ သီလစင္ၾကယ္မွ သမာဓိတည္မွသာလွ်င္ ဝိပႆနာ ဥာဏ္၊ မဂ္ဥာဏ္၊ ဖုိလ္ဥာဏ္ေတြျဖစ္ျပီး နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏုိမင္ွာပါ။ နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေမွာက္ျပဳမွသာလ်ွင္ ပဋိေသႏၶေနရျခင္း၊ အုိျခင္း၊ နာျခင္း၊ ေသျခင္း ငုိေၾကြးျခင္း၊ စုိးရိမ္ပူေဆြးရျခင္း၊ ပူပ္ရနျခင္းစတဲ့ဒုကၡေတြျငိမ္းမွ ာျဖစ္ပါတယ္။
ဒါျဖင့္ရင္ သီလသည္ ေလာကီေရးရာတမင္ကပဲ၊ ေလာကုတၱရာေရးရာအထိ ေအရးပါ တန္ဘုိးၾကီးတယ္လုိ႔ဆုိရမွာပါ။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္လည္း သီလသည္ ေအရးၾကီးေသာ အရာျဖစ္သည့္အတြက္ သီလပါရမီကုိပင္ျဖည့္က်င့္ခဲ့သလုိ၊ ဘုရားျဖစ္ျပီးသည့္အခါမွာလည္း သီလႏွင့္ပတ္သတ္ေသာ တရားမ်ားစြာကုိေဟာေတာ္မူခဲ့တာပါ။ ရဟန္းေယာက်ၤားမ် ားအတြက္၊ ဘိကၡဴနီလုိ႔ေခၚတဲ့ ရဟန္းမိန္းမမ်ားအတြက္၊ လူဝတ္ေၾကာမင္်ားအတြက္ သီလမ်ားကုိလည္း သတ္မွတ္ေတာ္မူခဲ့တာပါ။ လူေၾကာမင္်ားအတြက္ေတာ့ ငါးပါးသီလ၊ ရွစ္ပါးသီလ ေပ့ါေလ စသည္ျဖင့္ ထားေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဗုဒၶဘာသာမ်ားေအနနဲ႔ သီလကုိ ခါးဝတ္ပုဆုိးကဲ့ သုိ႔ျမဲေအာင္ ေစာင့္ထိန္းသင့္ပါတယ္။ တရားစခန္းမ်ားမွာဆုိလည္း ေယာဂီမ်ားေအနနဲ႔ သီလကုိပယ္လုိ႔မရတာျဖစ္တဲ့အတြက္ သီေလပးခ်ိန္ကုိ အခ်ိန္တ္ရစပ္ေအနနဲ႔ သတ္မွတ္ျပီး အားထုတ္ေစပါတယ္။ဘာလို႔လဲဆုိေတာ့ ေအပၚမွာေျပာခဲ့သလုိ ဒါနျပဳတဲ့အခါပဲျဖစ္ျဖစ္၊ တရားအားထုတ္တဲ့အခါပဲျဖစ္ျဖစ္ သီလကုိပယ္လုိ႔ဘယ္လုိနည္းနဲ႔မွ မရလုိ႔ပါ။
ကုိယ္အျပဳအမူ၊ ႏႈတ္ေအျပာအဆုိ အျပစ္ကင္းလွ်င္ သီလစင္ၾကယ္ပါတယ္။ ကုိယ္က်င့္တရားေကာင္းပါတယ္။ ကုိယ္အျပဳအမူ၊ ႏႈတ္ေအျပာအဆုိ အျပစ္မကင္းလွ်င္ သီလမစင္ၾကယ္ပါ။ သီလပ်က္စီးတယ္လုိ႔ေျပာရမွာပါ။ ကုိယ္က်င့္တရားပ်က္တယ္ဆုိလည္းမွန္ပါတယ္။ အျပစ္ဆုိတာ ထိခုိက္နစ္နာမႈကုိ အျပစ္လုိ႔ေခၚပါတယ္။ မိမိကုိယ္ျဖစ္ေစ၊ သူတစ္ပါးကုိျဖစ္ေစ၊ တစ္ဦးဦးကုိ ထိခုိက္နစ္နာေေစသာ အျပဳအမူ ေအျပာအဆုိသည္ အျပ္ရစွိေသာ၊ အျပစ္မကင္းေသာ အျပဳအမူ ေအျပာအဆုိ ျဖစ္ပါတယ္။ မိမိ၊ သူတစ္ပါး ႏွစ္ဦးအနက္ မည္သူ႔ကုိမွ မထိခုိက္ မနစ္နာေသာ အျပဳအမူ ေအျပာအဆုိသည္ အျပစ္မရွိေသာ အျပစ္ကင္းေသာ အျပဳအမူ ေအျပာအဆုိျဖစ္သည္။ အျပစ္ကင္းေသာ အမႈသည္ ကုသုိလ္ျဖစ္ပါတယ္။ အျပစ္မကင္းေသာ အမႈသည္ အကုသုိလ္ျဖစ္ပါတယ္။
ကုိယ္က်င့္သီလ ပ်က္စီးျပီး သီလမစင္ၾကယ္လွ်င္ အရုပ္ဆုိး၊ အက်ည္းတန္ျခင္း၊ရဟန္း ရွင္ လူတုိ႔ ၾကည္ၫိဳ ခ်စ္ခမင္ႈကုိ မခံယူရျခင္း၊ လာဘ္လာဘရွားပါးျခင္း၊ ၾကည္ညဳိသူလွဴဒါန္း ပူေဇာ္သူမ်ားမွာ အက်ဳိးနည္းျခင္းစတဲ့ေမကာင္းက်ဳိးမ်ားကုိ ရရွိေစပါတယ္။ ထုိ႔အျပင္ စည္းစိမ္ ဥစၥာပ်က္စီး ဆုံး႐ံႈးျခင္း၊ သတင္းဆုိးထြက္ျခင္း၊ ေမကာင္းသတင္းေက်ာ္ေစာျခင္း၊ လူသူပရိတ္သတ္ အလယ္သုိ႔ မ်က္ႏွာ ၫိႇဳးငယ္စြာဝရင္ျခင္း၊ သတိလက္လြတ္လ်က္ ေအာ္ဟစ္ညည္းညဴကာေသရျခင္း၊ အပါေယ္စသာ ဘဝဆုိးတုိ႔၌ လာေရာ္ရကျခင္း စတဲ့ဆုိက်ဳိးေတြကုိခံစားရပါတယ္။ကုိယ္က်င့္တရား ေကာင္းမြန္ျပီး သီလစင္ၾကယ္လွ်င္ေတာ့ အထက္က စကားရပ္ေတြနဲ႔ဆန ္႔က်ဘင္က္ပါပဲ။ ႐ုပ္ဆင္းအဂၤါေခ်ာေမာလွပျခင္း၊ ရဟန္း ရွင္ လူတုိ႔၏ ၾကည္ညိဳခ်စ္ခမင္ႈကုိ ခံယူရျခင္း၊ လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားျခင္း၊ ၾကည္ညိဳလွဴဒါန္းပူေဇာ္သူမ်ား အက်ဳိးေက်းဇူး ၾကီးမားျခင္း ေစသာ အက်ဳိးတရားမ်ားကုိ ရရွိေစပါတယ္။ ထုိ႔အျပင္ စည္းစိမ္ဥစၥာေပါ မ်ားျခင္း၊ ေကာင္းသတင္းေက်ာ္ၾကားျခင္း၊ ပရိတ္သတ္အလယ္သုိ ႔ မရွက္မရြံ႕ ရဲရဲဝံ့ဝံ့ ဝနင္ုိင္ျခင္း၊ သတိရွိလ်က္ ေမတြေမဝ ေသရျခင္း၊ ေသျပီးတဲ့အခါ ေကာင္းရာ သုဂတိသုိ႔ေရာက္ေစျခင္း ေစသာ အက်ဳိးတရား မ်ားကုိ ရရွိေစပါတယ္။ ထုိ႔ထက္ပုိေသာ အက်ဳိးတရားမ်ားစြာရွိေနပါေသးတယ္။
မိမိေအနနဲ႔ သီလ စင္ၾကယ္တယ္ဆုိရင္ မိမိသီလ စင္ၾကယ္ျခင္းကုိ စဥ္းစားမိတုိင္းဆင္ျခမင္ိတုိင္းကုသုိလ္တရားမ်ားတုိးပြားျခင္း၊ စိတ္ၾကည္လင္ ရႊလင္န္း ႏွလုံးသာယာျခင္းလုိ႔ေခၚတဲ့(အဝိပၸဋိသာရ)၊ စိတ္ၾကည္လင္ ရႊလင္န္းလွ်ဝင္မ္းေျမာက္ျခင္းလုိ႔ေခၚတဲ့ (ပါေမာဇၨ)၊ ဝမ္းေျမာက္ျခင္း ေၾကာင့္ ႏွစ္သက္အားေရက်နပ္ျခင္းလုိ႔ေခၚတဲ့(ပီတိ)၊ ႏွစ္သက္အားရျခင္းေၾကာင့္ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ျငိမ္းေအးျခင္းလုိ႔ေခၚတဲ့(ပႆဒၶိ)၊ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ျငိမ္းေအးလွ်င္ ကုိယ္ေရာစိတ္ပါ ခ်မ္းသာျခင္းလုိ႔ေခၚတဲ့(သုခ)၊ ကုိယ္စိတ္ႏွစ္ပါးခ်မ္းသာျခင္းေၾကာင့္ တရား႐ႈမွတ္ပြားမ်ားလွ်င္ စိတ္တည္ျငိမ္မႈဆုိတဲ့(သမာဓိ) ကုိရလြယ္ပါတယ္။ သမာဓိတည္ၾကည္လွ်င္ ရုပ္တရား၊ နာမ္တရားတုိ႔ေအပၚမွာ အမွန္တုိင္းျမင္ျခင္းဆုိတဲ့(ယထာဘူတဥာဏ္)၊ ထုိမွ ဝိပႆနာ မဂ္ဥာဏ္၊ ဖုိလ္ဥာဏ္အထိပင္လွ်င္ျမန္စြာရရွိေစပါတယ္။ မဂ္ဥာဏ္၊ ဖုိလ္ဥာ္ရဏပါမွ နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေမွာက္ျပဳနုိမင္ွာပါ။ နိဗၺာန္ကုိမ်က္ေ မွာက္ျပဳျပီဆုိလွ်င္ ဒုကၡအားလုံးခ်ဳပ္ျငိမ္း ႐ုတ္သိမ္းသြားသည္ထိ အက်ဳိးမ်ားေစပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ထုိမွ် အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားတဲ့ သီလတရားကုိလူတုိ င္းၾကိဳးးစားေဆာက္တည္သင့္ပါတယ္။မိမိဘာသာလည္းေဆာ က္တည္လုိ႔ရသလုိ၊ဘုရားေရွ႕မွာျဖစ္ေစ၊ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး ပါးထံမွာျဖစ္ေစ ေဆာက္တည္လုိ႔ရပါတယ္။ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါး ပါးထံမွာေဆာက္တည္မည္ဆုိပါက ရုိေသမႈ၊ ေလးနက္မႈ ပုိမုိအားေကာင္းပါတယ္။ ေစာင့္စည္းစိတ္ ထက္သန္ အားၾကီးပါတယ္။ ဆုံးမစကားေလးတစ္ခုရွိပါတယ္။ ကုိယ္က်င့္သီေလတြပ်က္စီး ယုိယြင္းျပီး အသက္တ္ရစာေနရတာထက္၊ ကုိယ္က်င့္သီလျပည့္စုံျပီး တ္ရစက္ေနရတာက ပုိျမတ္ပါတယ္။ ကုိယ္က်င့္သီလပ်က္စီးျပီး အသက္တ္ရစာေနရတာထက္၊ ကုိယ္က်င့္သီလ၊ သမာဓိ၊ ဝိပႆနာတရားမ်ားႏွင့္ျပည့္စုံေနတဲ့ တစ္မနက္ေနရတာကပု ိျပီးျမတ္ပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ မိမိရဲ့ကုိယ္က်င့္တရားဟာ မိမိအားထုတ္မႈေပၚမွာတည္ေေနသာေၾက ာင့္ ကုိယ္က်င့္သီလကုိ အသက္ထက္တန္ဘုိးထားျပီးေဆာက္တည္နုိပင္ါေစ။ ေဆာက္တည္ျခင္းေၾကာင့္လည္း ေလာကီ၊ ေလာကုတၱရာ အက်ဳိးႏွစ္မ်ဳိးလုံးကုိရရွိနုိင္တဲ့ အမ်ဳိးေကာင္းသား၊ အမ်ဳိးေကာင္းသမီးမ်ားျဖစ္ၾကပါေစလုိ႔ ဆုေတာင္းမႈျပဳရင္း ကုိယ္က်င့္သီလေအၾကာင္းကုိ အားလုံးအတြက္ မွ်ေဝလုိက္ပါတယ္။
အရွဝင္ိမလဝံသ(နာလႏၵာတကၠသုိလ္) ======================== credit to-ျမကၽြန္းသာမုိးကု္ရတိပ္သာ
ျမတ္ဗုဒၶအလင္း
Posted via BlogPost
No comments:
Post a Comment