Friday, March 08, 2013

*****ဒြိဟိတ္ တိဟိတ္ ကုသိုလ္ အခြဲ*****

*****ဒြိဟိတ္ တိဟိတ္ ကုသိုလ္ အခြဲ*****

****************************** *****************

ေစတသိက္အခန္း၌ ျပခဲ့ေသာ ေအလာဘ၊ ေအဒါသ၊ ေအမာဟ ၃-ပါးကို ပါဠိလုိ “ေဟတု”၊ ျမန္မာလုိ “ဟိတ္”ဟုေခၚသည္။ ဤေနရာ၌ ေဟတု-သဒၵါသည္ “ေအျခအျမစ္”ဟူေသာ အနက္ကိုေဟာ၏။ သစ္ပင္၌ ေေရသာက္ျမစ္သည္ သစ္ပတင္စ္ပလင္ံုး ခိုင္ျမဲစည္ကား ၾကီးထြားေအာင္ ျပဳသကဲ့သိ႔ ဟိတ္တရားမ်ားလည္း မိမိတုိ႔ႏွင့္ ယွဥ္ဖက္စိတ္ကို ခုိင္ျမဲစည္ကား အက်ိဳးမ်ားေအာင္ ျပဳႏုိင္ၾေကပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ကုသုိလ္စိတ္ကို ဟိတ္ ၂-ပါးႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ဒြိဟိတ္ကုသိုလ္စ ိတ္၊ ဟိတ္ ၃-ပါးႏွင့္ ယွဥ္ေသာ တိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္ဟု ခြဲျခားမွတ္သားရမည္။

ဒိြဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္

ေအလာဘ၊ ေအဒါသ ဟိတ္ ၂-ပါးႏွင့္ ယွဥ္ေသာ ကုသိုလ္စိတ္သည္ “ဒြိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္”မည္၏။ သုစရုိက္ဆယ္ပါးတုိ႔တြင္ သမၼာဒိ႒ိသည္ “ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးဧက္ရနွိ၏။”ဟု ယံုၾကည္ေသာ ဉာဏ္ပညာတည္း၊ ထုိဉာဏ္ကိုပင္ “ကမၼသကတာဉာဏ္”ဟု ေခၚ၏။ ေကလးျဖစ္ေစ၊ ကံ-ကံ၏အက်ိဳးကို နားမလည္ေသာ အရုိင္းအစိုင္းျဖစ္ေစ ပစၥည္း၀တၳဳ တစ္စံုတစ္ခုကို ေပးကမ္းရာ၌ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ကုိသိုလ္စိတ္ကား ျဖစ္တတ္ပါ၏။ သို႔ေသာ္ “ယခုျပဳေသာ ကုသိုလ္ကံသည္ မိမိသႏၱာန္မွာ အဖတ္တရင္စ္၏။ ထိုကံေၾကာင့္ ေနာက္ေနာအင္ခါ အက်ိဳးခံစားရမည္”ဟု သိေသာ သမၼာဒိ႒ိ (ကမၼသကတာဉာဏ္) ေအမာဟမပါ။ ေအလာဘ၊ ေအဒါသဟိတ္ ၂-ပါးသာပါ၏။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ထုိကုသိုလ္စိတ္မ်ိဳးကို “ဒြိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္”ဟု ေခၚၾကရသည္။

ယခုကာလ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အခ်ိဳ႕လည္း ကံ-ကံ၏ အက်ိဳးကို နားမလည္ၾကဘဲ သူမ်ားေယာလင္ုိ႔ ေရာေယာကင္ာ သူမ်ားလွဴလုိ႔ လွဴၾကရသူေတြ မ်ားစြာရွိသည္။ ထုိသူမ်ား၏ ကုသိုလ္စိတ္လည္း ဒြိဟိတ္ ကုသိုလ္ပတင္ည္း။ ပကင္ိုဉာ္ရဏွိသူ (တတ္သိနားလည္သူ) ျဖစ္ေသာ္လည္း အမွတ္တမဲ့ ေပးကမ္းရာ၌ ဒိြဟိတ္ ကုသိုလ္စိတ္ပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ အခ်ဳပ္မွာ ကုသုိလ္ျပဳေနတုန္း၌ ဉာဏ္ပညာမပါလွ်င္ ဒြိဟိတ္ကုသိုလ္ခ်ည္းမွတ္ပါ။

တိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္

ေအလာဘ၊ ေအဒါသ၊ ေအမာဟ ဟိတ္ ၃-ပါးႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကုသိုလ္စိတ္သည္ “တိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္”မည္၏။ ကုသုိလ္ျပဳေနတုန္းအခါ ကံကိုလည္းေကာင္း၊ ကံ၏ အက်ိဳးကိုလည္းေကာင္း နားလည္ေသာ ကမၼသကတဉာဏ္ပါလွ်င္ တိဟိတ္ ကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္သည္။ ယခုကာလ၀ယ္ ေအတာ္အတန္ ဉာ္ရဏွိေသာ အမ်ိဳးသား အမ်ိဳးသမီးတုိ႔သည္ ဘုရားကိစၥ၊ တရားကိစၥ၊ သံဃာကိစၥ၊ မိဘကိစၥ၊ လူၾကီးသူမတုိ႔ ကိစၥကို စိတ္ေစတနာ ျဖဴစစင္ြာျဖင့္ ျပဳၾကသည္။ ထုိကုသိုလ္စိတ္မ်ား၌ သံသရာ အက်ိဳးကို နားလည္ေသာ ဉာဏ္ပါရွိရကား တိဟိတ္ ကုသိုလ္မ်ိဳးျဖစ ္ၾကသည္။ တစ္စံုတစ္ခု ပစၥည္းကို ေပးလွဴေသာအခါ “ထုိပစၥည္းသည္ ရုပ္ကလာပ္အစုသာျဖစ္၏။ ထုိရုပ္ကလာပ္အား အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ပါတကား”ဟု ၀ိပႆနာတင္၍ လွဴတတ္သူအတြက္ ဉာဏ္ဓာတ္ပါရွိေၾကာင္း တိဟိတ္ကုသိုလ္စိတ္ ျဖစ္ေၾကာင္းမွာ အထူးေျပာဖြယ္ မလုိေတာ့ပါ။ အလြန္ေကာင္းေသာ တိဟိတ္ ကုသုိလ္တည္း။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ယခုအခါ ဆရာမိဘတို႔က အလွဴေပးခါနီး၊ ေရစက္ခ်ခါနီး၌ ကံႏွင့္ကံ၏အက်ိဳးကို လည္းေကာင္း၊ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱေအၾကာင္းကို လည္းေကာင္း နားလည္ေအာင္ ေျပာသင့္ၾကပါသည္။

အရွဇင္နကာဘိ၀ံသ ကိုယ္က်င့္အဘိဓမၼာစာအုပ္မွ ထုတ္ႏူတ္ေဖာ္ျေပပးထားပါသည္။
Posted via BlogPost

No comments: