Friday, March 01, 2013

လရာသီ တပို႔တြဲ မီးဖုန္းပြဲႏွင့္ ထမနဲ ပြဲေတာ္ ====================== တပို႔တြဲလသည္ ျမန္မာမႈ အရ ကံုရာသီ ေခၚ၍ ၎လ၏ စန္းယွဥ္ နကၡတ္မွာ မာဃနကၡတ္ ျဖစ္သည္။ ယွဥ္ေသာ တာရာမွာ ခ်ိန္တာရာ ျဖစ္ၿပီး ရာသီ႐ုပ္မွာ အုိးထမ္း သမား႐ုပ္ ျဖစ္သည္။ ရာသီပန္းကား ဆူးပန္း၊ ေပါက္ပန္း၊ လဲပန္းျဖစ္၏။ ရာသီ ပြဲေတာ္ကား မီးဖုန္း အလွဴပြဲႏွင့္ ထမနဲပြဲ ျဖစ္ေလသည္။ နံနက္ ၆ နာရီ မိနစ္ ၂ဝ တြင္ ေနထြက္၍ ေညန ၅ နာရီ မိနစ္ ၄ဝ တြင္ ေနဝင္ေလ့ရွိသျဖင့္ ညတာသည္ ေန႔တာထက္ ပို၍ ရွည္သည္။ ရက္မစံုေသာ လျဖစ္၍ ရက္ေပါင္း ၂၉ ရက္သာ ရွိသည္။ တပို႔လြဲလတြင္ ျမန္မာနာရီ ေရွးေခတ္ အယူအဆ ေန႔ ၂၆ နာရီ ည ၃၆ နာရီ ရွိသည္။ ေရွးျမန္မာတုိ႔ စံေတာ္ခ်ိန္ သတ္မွတ္ခ်က္ အရ ေန႔မြန္းတည့္မွ ငါးဖဝါးသာ ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကင္းဝန္မင္းႀကီး သံေပါက္တုိ ေလးတြကင္ား''တပို႔တြဲလ၊ ကံုသို႔က်၊ မာဃ ထြန္းစၿမဲ၊ ေပါက္လဲပြင့္တံု၊ ဆူးပန္းငံု၊ မီးပံု ယာဂုပြဲ''ဟူ၍ ေရးစပ္ ခဲ့ေလသည္။ ထုိ႔ျပင္ စာဆုိေတာ္ မ်ားက ''တပို႔တြဲလ၊ ေပါက္လဲရယ္ ငံုစီစီ၊ ဖူးတန္ကခ်ီ၊ သ္ရညာသီ၊ ဘာဟီကအုိေအပါင္း၊ ပ်ဳိတို႔ေမာင္ ေရႊေယာတင္ြဲ ငယ္ႏွင့္၊ လြဲေပါ့သည္ ေဆာင္း'' ဟူ၍ ရာသီ အလွကို လွလွပပ ဖြဲ႕ဆုိ ထားေလသည္။ တခ်ဳိ႕စာဆုိမ်ား၊ ပညာရွိ မ်ားက တပို႔တြဲလ၏ အဓိပၸာယ္ကို ထန္းဖူး၊ ထန္းဖူးခိုင္ တုိ႔၏ ေအာက္သို႔ တြဲလြဲၫြတ္ကိုင္း ဆြဲဆုိင္း ေစသည္။ ၫြတ္ကိုင္း ဆြဲဆုိင္း လာေအာင္ ေျချဖင့္ နင္းႏွိပ္ ခ်ေလ့ရွိၾက၏။ ၎ကို ထန္းရည္ နင္းသည္ဟု အမ်ားအားျဖင့္ ေခၚၾကသည္။ ''မယ္ေခြ၏ တပို႔တြဲလ အဲခ်င္းတြင္ ခ်ဳိးဥမွ တိမ္စံုေလ၊ သတၱဗီသွ်၊ နကၡတၱႏွင့္၊ ယွဥ္ၾကမလြဲ၊ တပို႔တြဲ၌၊ ေပါက္လဲငံုကင္း (ထန္းရည္ငယ္ နင္းၾကသည္) ႏွင္းထံုထံု ငယ္ႏွင့္ေလ'' ဟူ၍လည္းေကာင္း စပ္ဆုိၾကသည္။ဆရာ ဦးဖုိးလ၏ အယူအဆမွာ တပို႔တြဲ ဟူေသာ ပုဒ္သံုးပုဒ္ကို ေပါင္းစပ္ လိုက္လွ်င္ တပို႔တြဲလ ဆုိသည္မွာ ထန္းဖူး၊ ထန္းခုိတင္ုိ႔အား ေအာက္သို႔ ၫြတ္ကိုင္းေအာင္ ျပဳေသာလ၊ ထန္းရည္ႏွင့္နင္း ဟူ၍ အဓိပၸာ္ရယသည္။ တပို႔တြဲလတြင္ မီးဖုန္းပြဲမ်ား ျပဳေလ့ ရွိၾကသည္။ မီးဖုန္း အဓိပၸာယ္မွာ မီးဖုန္းသည္ ပါဠိ ဘာသာစကား ပုညပုဒ္မွ ဆင္းသက္ လာသည့္ ေဝါဟာရ ျဖစ္သည္။(ပုည= ပုန္း= ပုန္း-ဖုန္း) အဓိပၸာယ္မွာ ပုညပုဒ္၏ အဓိပၸာယ္ အတုိင္း ေကာင္းမႈ၊ ကုသုိလ္၊ အလွဴဟု ဆုိေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ မီးဖုန္းပြဲသည္ မီးကုသုိလ္ပြဲ၊ မီးအလွဴပြဲဟု ဆုိေပသည္။ အမွန္စစင္စ္ အလြန္ ေအးျေမသာ တပို႔တြဲလတြင္ ဘုရား ဆင္းတုမ်ား ေရွ႕၌ မီးပူေဇာ္ရန္၊ ရဟန္း သံဃာမ်ားႏွင့္ သက္ႀကီးရြယ္အိုမ်ား မီးဖုိ၍ လံႈရန္ နံသာထင္း၊ မယ္ဖ်ဴး (မီးအုိးကင္း) စသည္တို႔ကို ေက်ာင္းဘုရား တုိ႔သို႔ လွဴဒါန္းသည့္ ပြဲကို ''မီးဖုန္၊သႀကၤန္၊ စာရိယ၊ ေညာရင္ိယ္သြန္၊ မျပတ္စိတ္လွ်တင္ည္၏။''ဟု ပုဂံေခတ္ ေက်ာက္စာ ေရးထိုး ထားသည္ကို ေထာက္႐ႈလွ်င္ ဤမီးဖုန္းပဲြကား ပုဂံေခတ္ ကပင္ ရွိခဲ့ေသာ အလွဴျဖစ္ေၾကာင္း ထရင္ွားေပသည္။ ေရးသားပံု အမ်ဳိးမ်ဳိးတြင္ ပုဂံ၊ ပင္းယ၊ အင္းေဝခတ္ တို႔၌ မီးဖုန္း ပြဲေတာ္ဟု အစဥ္တစိုက္ ေရးသား လာခဲ့ ၾေကသာ္လည္း ေနာက္ပိုင္း ေခတ္မ်ား၌မူ မီးဖံုး၊ မီးပံုး၊ မီးပံုဟု အမ်ဳိးမ်ဳိး ေျပာင္းလဲ ေရးသား လာသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဥပမာ- စာဆုိေတာ္ ဦးေအာင္ႀကီး လူးတားတြင္ ''ပူေဇာ္ရႊင္ၿပံဳး၊ ပြဲမဆံုးလွ်င္ မီးပံုသဘင္၊ သူႀကီးယသင္ည္'' ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ေညာင ္ရမ္း ေခတ္တြင္ ဦးၾသ၏ ကဝိ လကၡဏာ သတ္ပံု၌ ''စာေရးမီးဖံုး၊ ထင္းေသြ႕႐ုန္း၊ သမံုး ေရသဖုန္း''ဟူ၍ လည္းေကာင္း သံုးလူ႔ခ်ာကို၊ ရွိန္ဝါေရာညင္ီး၊ မီးပံုပူေဇာ္၊ လူေတာ္လူၿမဲ၊ ရာသီပြဲဟု ဘုိးေတာ္ဘုရား လက္ထက္တြင္ စပ္ဆုိခဲ့သည့္ ဦးယာ၏ တပို႔တြဲ လဘဲြ႕ လူးတားတြင္ ေတြ႕ရပါသည္။ ထမနဲကို ထမင္းႏွဲဟု ေရွးက ေရးသားၾကသလုိ ႏွမ္းမနဲ ဟူ၍လည္း ေခၚၾကသည္။ ထမင္းႏွဲ(ထမနဲ) ထုိးရာတြင္ အခ်ိန္အဆ ရွိေပသည္။ ေရွးပညာရွိမ်ားက ထမင္းႏွဲကို စားေကာင္း၍ ၾကာရွည္ခံရန္ ထမနဲ ထုိးသည့္အခါ ထည့္ရမည့္ အခ်ဳိးအစားကို မွတ္တမ္း ေတးထပ္ျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ ထားခဲ့သည္ဟု ေလ့လာ သိရွိရပါသည္။ တပို႔တြဲလသည္ ရြာလံုးကြၽတ္ ထမင္းႏွဲ (ထမနဲ) ထုိးေသာ အစဥ္အလာ ရိွသည္။ တစ္အိမ္ႏွင့္ တစ္အိမ္ ကူးသန္း ေဝငွသည္။ ေက်ာင္းေပၚ ဇရပ္ေပၚရွိ ႐ုပ္ပြား ဆင္းတုေတာ္မ်ား ေရွ႕၌ မီးမယ္ဖ်ဴး (မီးအုိးကင္း)တြင္ ေအမႊးနံ႔သာ သနပ္ခါး ထင္းမ်ားထည့္၍ မီး႐ိႈ႕ၿပီး မီးအလွဴေပး မီးဖုန္း ပြဲေတာ္ က်င္းပၾကသည္။ ေယန႔အခါ ကာလတြင္ မီးအလွဴေပး ပြဲေခၚ မီးဖုန္း ပြဲေတာ္သည္ တိမ္ေကာ ေပပ်ာေက္သလာက္ ျဖစ္ေန ပါေသာ္လည္း ႐ိုးရာ အစဥ္အလာမပ်က္ ရတနာသိဃၤ (ေရႊဘုိ) ၿမိဳ႕ေတာ္တြင္ က်င္းပလ်က္ ရွိသည္ကို ျမန္မာ့႐ိုးရာ ယဥ္ေက်းမႈ တစ္ခု အျဖစ္ ဝမ္းေျမာက္ ဝမ္းသာ ေတြ႕ရိွ ရပါေၾကာင္း ေရးသား တင္ျပ လုိ္ရကပါသည္။ ။


Posted via BlogPost

No comments: