ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား-အမွတ္စဥ္(၁၄၆) - သႆတႏွင့္ ဥေစၧဒ(အပိုင္း-၁(သကၠာယဒိ႒ိ-၂၀)
သႆတႏွင္ ့ ဥေစၧဒ
“ေဟာဒီစာကထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕၊ေစ်းအတြင္း၊ ေအးမင္းထြန္းစာေပကက ကိုေအးေငြရဲ႕ေမးေလွ်ာက္စာ ျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား”
“ကုိေအးေငြက ဘာေတြမ်ား ေမးထားသလဲကြယ့္”
“ကိုေအးေငြက ဓမၼစၾကာသုတ္အနက္ က်က္မွတ္တဲ့အခါနိႆယမွာ -သႆတဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္ေသာ ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂအက်င့္ႏွင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္ေသာ အတၱကိလမထာ ႏုေယာဂအက်င့္လို႔ေတြ႔ရသတဲ့ဘုရား”
ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂအက်င့္ဟာ သႆတိဒိ႒ိႏွင့္ ဘယ္လုိယွဥ္သလဲ၊ အတၳကိလမထာႏုေယာဂ အက်င့္ဟာ ဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ ဘယ္လိုယွဥ္သလဲ ဆိုတာ ဉာဏ္မမီတဲ့အတြက္ ဆရာေတာ္ထံ စာျဖင့္ ေရးေလွ်ာက္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္ ဘုရား
“သႆဒဒိ ႒ိႏွင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိတို႔ဟာ သကၠာယဒိ႒ိလို႔ေခၚတဲ့အတၱဒိ႒ိက ေပါက္ဖြားလာၾကတဲ့ မိစၧာဒိ႒ိ မ်ား ျဖစ္ၾကသကြယ့္၊ ဒါေၾကာင့္ သႆတႏွင့္ ဥေစၧဒတို႔ကိုမေ ျပာမီ သကၠာယဒိ႒ိ ကိုဦးစြာ ေျပာျပဦးမယ္”
“မိန္႔ေတာ္မူပါ ဘုရား”
“ခႏၶဝဂၢသံယုတ္၊ ဓမၼကထိကဝဂ္မွာ ဗႏၶနသုတ္ရယ္လို႔ရွိတယ္၊ဗႏၶသုတ္က . ..
ဗႏၶနသုတ္
သာဝတိၳနိဒါန္း. .. ရဟန္းတို႔ ဤေလာက၌ အၾကားအျမင္မရွိ၊အရိယာတို႔ကိုမျမင္ဘူးေသာ၊ သူေတာ္ေကာင္းတရား၌ မယဥ္ေက်းေသာ ပုထုဇဥ္သည္. . .
(၁)႐ုပ္ကို အတၱဟု ႐ႈ၏။ (၂)႐ုပ္ရွိေသာ အတၱဟု ႐ႈ၏။ (၃)အတၱ၌ ႐ုပ္ဟု ႐ႈ၏။ (၄)႐ုပ္၌အတၱဟု ႐ႈ၏။
ရဟန္းတို႔ . .. အၾကားအျမင္မရွိေသာ ပုထုဇဥ္ကို႐ုပ္အေႏွာင္အဖြဲ႔ျဖင့္ ေႏွာင္ဖြဲ႔ခံရသူ၊ အတြင္းအျပင္ႏွင့္တကြ အေႏွာင္အဖြဲ႔ျဖင့္ ေႏွာင္ဖြဲ႔ခံရသူ၊ဤမွာ ဘက္ကမ္းကိုလည္းမျမင္သူ၊ ဟိုမွာဘက္ကမ္းကိုလည္း မျမင္သူ၊အေႏွာင္အဖြဲ႔ခံရလ်က္အိုရသူ၊အေႏွာင္အဖြဲ႔ခံရလ်က္ ေသရသူ၊အေႏွာင္အဖြဲ႔ ခံရလ်က္ ဤေလာကမွတစ္ပါးေသာ ေလာကသို႔ သြားရသူဟုဆိုအပ္၏။
ထိုနည္းတူစြာ ေဝဒနကို အတၱ ႐ႈ၏။သညာကို, သခၤါရကို,ဝိညာဏကို . . .. တူၿပီ) (သကၠာယဒိ႒ိ-၂၀) အခုေျပာခဲ့တာက ဗႏၶနသုတ္အက်ဥ္းခ်ဳပ္ေပါ့ကြယ္၊ဒီ ဗႏၶသုတ္ကို ေလ့လာခ့ဲလွ်င္ ပုထုဇဥ္ပုဂၢိဳလ္ဟာ ခႏၶာတစ္ပါး တစ္ပါးေပၚမွာ အတၱအစြဲအလမ္း၄-မ်ိဳးစီ, ၄-မ်ိဳးစီ ယူဆစြဲလမ္းေၾကာင္းသိရတယ္၊ ခႏၶာတစ္ပါးမွာ ၄-မ်ိဳးယူဆေတာ့ ခႏၶာငါးပါ းမွာအတၱအစြဲအလမ္း၂၀-ျဖစ္လာတာေပါ့ကြယ္၊အဲဒီ အစြဲအလမ္း၂၀-ကို ျပန္ၿပီး စစ္ေဆးၾကည့္ၾကဦးစို႔ကြယ္။
“မွန္ပါ၊စစ္ေဆးျပပါဦးဘုရား”
“႐ုပ္, ေဝဒနာ, သညာ, သခၤါရ, ဝိညာဏဆိုတဲ့ခႏၶာငါးပါးအနက္ ေရွးဦးစြာ ႐ုပ္ကို အတၱစြဲလမ္းပံု ၄-ခ်က္ ၾကည့္ၾကဦးစို႔။
“ပထမယူဆခ်က္က ႐ုပ္ကို အတၱလို႔ ယူဆသတဲ့၊႐ုပ္ကို အတၱလို႔ ယူဆတယ္ဆိုတာ ႐ုပ္သည္ပင္ အတၱ၊အတၱသည္ပင္ ႐ုပ္လို႔ ဆိုလိုတယ္၊ ႐ုပ္ႏွင့္အတၱမကြဲျပားဘူး၊အတူတူပဲလို႔ ဆိုလိုတာေပါ့”
“ဒုတိယယူဆ်က္က ႐ုပ္ရွိေသာ အတၱတဲ့ဟုတ္လား”
“ဟုတ္ပါတယ္ဘုရား”
“႐ုပ္ရွိေသာတၱဆိုလိုက္တာ့ အိမ္ရွိေသာလူဆိုတာလိုအိမ္တျခား, လူတျခား, ႐ုပ္တျခား အတၱတျခားျဖစ္ေနတာေပါ့၊ဟုတ္တယ္မဟုတ္လား”
“တင္ပါ့ဘုရား”
“တတိယယူဆခ်က္က အတၱ၌႐ုပ္တဲ့ကြယ့္၊ အတၱကအမွီခံတရား၊ ႐ုပ္က မွီတတ္တဲ့တရားနိႆယႏွင့္ နိႆိတျဖစ္လို႔ အရေကာက္ခ်င္းမတူၾကဘူး၊က်န္တဲ့ေဝဒနာ, သညာ, သခၤါရ, ဝိညာဥ္တို႔မွာလည္းဤနည္းအတိုင္း ေကာက္ရမွာပဲကြယ့္၊ သကၠာယဒိ႒ိ ၂၀-ကိုဤနည္းအတိုင္း ေဝခဲြေကာက္ယူတဲ့အခါမွာ ပထမစြဲလမ္းခ်က္႐ုပ္, ေဝဒနာ, သညာ, သခၤါရ, ဝိညာဉ္ဒီခႏၶာငါးပါးႏွင့္ အတၱတရားဟာ အရေကာက္ မကြဲျပားဘူ း၊ အတူတူ ျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ခႏၶာငါးပါးပ်က္စီးလွ်င္ အတၱလည္းပ်က္စီးတယ္၊ ခႏၶာဟာ ပ်က္စီးၿပီးေနာက္ အသစ္တစ္ဖန္ျပန္လည္ မျဖစ္သလိုအတၱဟာလည္းအသစ္မျဖစ္ေတာ့ဘဲ ျပတ္သြားတယ္လို႔ ယူဆတယ္
သကၠာယဒိ႒ိ ၂၀-အတြင္းကအဲဒီပထမ ယူဆစြဲလမ္းခ်က္၅-ခုဟာ ဥေစၧဒိ႒ိအယူအဆ အစြဲအလမ္း၅-ခုျဖစ္တယ္၊ က်န္ အစြဲအလမ္းအယူအဆ ၁၅-ပါးကေတာ့ ခႏၶာႏွင့္အတၱ အရေကာက္မတူဘူး၊တျခားစီျဖစ္တယ္၊ ဒါေၾကာ့္ ခႏၶာ ပ်က္စီးသြားေသာ္လည္းအတၱကမပ်က္စီးဘဲထိုထိုဘဝ လိုက္ပါၿပီး ျဖစ္တယ္လို႔ ယူဆတဲ့အတြက္ သႆတဒိ႒ိ၁၅-ပါးလို႔ မွတ္ရမယ္ကြယ့္။
သကၠာယဒိ႒ိ ၂၀-မွာ ယခုလုိ ေရြးထုတ္လိုက္ေတာ့ဥေစၧဒဒိ႒ိ ၅-ပါးႏွင့္ သႆတဒိ႒ိ၁၅-ပါး ျဖစ္ေပၚလာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္သႆတႏွင့္ ဥေစၧဒတို႔ကိုသကၠာယဒိ႒ိက ေပါက္ဖြားလာတယ္လို႔ က်မ္းမ်ားမွာ ေဖာ္ျပထားတယ္။
ဥေစၧဒဒိ႒ိဟာ ယခုဘဝ၌ပင္ခႏၶာေရာ အတၱပါ ျပတ္စဲသြားတဲ့အတြက္ဥေစၦဒဒိ႒ိ အယူရွိတဲ့သူဟာ ေနာက္ဘဝ ငါျဖစ္ဦးမွာပဲလို႔ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က မရွိေတာ့ဘူး၊ ေနာက္ဘဝမေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မရွိေတာ့တဲ့အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ေကာင္းတဲ့ကုသိုလ္ကံ လုပ္လွ်င္လည္းေကာင္းက်ိဳးတရား ခံစားခြင့္မရွိဘူး၊ မေကာင္းတဲ့ အကုသိုလ္ကံ လုပ္လွ်င္လည္း မေကာင္းက်ိဳးခံစားခြင့္ မရွိဘူး၊ဒီေတာ့ ပုထုဇဥ္ဆိုတာ ကိေလသာအျပည့္ရွိ ေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ပဲ၊ ကိေလသာအျပည့္ရွိေနတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ဟာ (ပါပသိၼ ံ ရမတိမေနာ) ဆိုတဲ့အတိုင္းမေကာင္းမႈ အကုသိုလ္ဘက္မွာအားသန္ေနတဲ့စိတ္ကို ကုသိုလ္ဘက္ ဆြဲေဆာင္ဖို႔ မလိုေတာ့ဘူး၊ စိတ္ႀကိဳက္ရာဘက္ ေမ်ာပါၿပီးကာမဂုဏ္တရား ခံစားဖို႔ရွိေတာ့တာပဲ၊ဒါေၾကာင့္ ဥေစၧဒဒိ႒ိကို ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ (ကာမဂုဏ္ခ်မ္းသာခံစားမႈႏွင့္ယွဥ္တယ္)လို႔ ဆုိလိုတယ္။
သႆတဒိ႒ိ အယူရွိတဲ့ပုဂၢိဳလ္ကဘဝဟာ မျပတ္မစဲထပ္တလဲလဲ ျဖစ္ေနဦးမွာကိုးကြယ့္၊အဲဒီလို ဘဝျဖစ္ရာမွာလည္းကုသိုလ္ကံ, အကုသိုလ္ကံကိုအေျခခံၿပီးကုသိုလ္ကံရွိလွ်င္ ေကာင္းေသာသုဂတိဘံုမွာ ျဖစ္မယ္၊ အကုသိုလ္ကံရွိလွ်င္ မေကာင္းတဲ့ ဒုဂၢတိဘံုမွာျဖစ္မယ္လို႔ ယူဆၿပီးေနာင္အခါ ေကာင္းေသာ သုဂတိဘံုေရာက္ေအာင္ (အတၱကိလမထာႏုေယာဂ -ခႏၶာကိုယ္ကိုညွင္းပမ္းႏွိပ္စက္ျခင္းႏွင့္ယွဥ္ေသာ) ေကာင္းမႈကုသိုလ္ ျပဳလုပ္ရတယ္လို႔ အဓိပၸာယ္ရတယ္ကြယ့္၊ သို႔ေသာ္လည္းဒီအေျဖဟာ အေမးႏွင့္ေတာ့ မညီဘူး၊အေမးက ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂအက်င့္ကသႆတဒိ႒ိႏွင့္ယွဥ္တယ္၊ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ အက်င့္ကဥေစၧဒဒိ႒ိႏွင့္ ယွဥ္တယ္ကိုးကြယ္၊အခု အေျဖက ကာမသုခလိႅကာႏုေယာဂအက်င့္ကဥေစၧဒႏွင့္ ယွဥ္ၿပီး အတၱကိလမထာႏုေယာဂအက်င့္ကသႆတႏွင့္ ယွဥ္ေနတယ္၊ အေမးႏွင့္အေျဖဆန္႔က်င္ဘက္ျဖစ္ေနတာေပါ့”
“အေမးႏွင့္ အေျဖညီညြတ္ေအာင္ ဘယ္လိုယူဆရမွာလဲ ဘုရား”
“အေမးႏွင့္အေျဖညီၫြတ္ေအာင္ ေျဖရမယ္ဆိုလွ်င္သဂါထာဝဂၢသံယုတ္အစမွာ ၾသဃတရဏသုတ္ ဆိုတာပါသကြယ့္၊သုတ္ရဲ႕အဓိပၸာယ္က ..
ၾသဃတရဏသုတ္
သာဝတၳိျပည္ ေဇတဝန္ေက်ာင္းေတာ္မွာ ဘုရားရွင္သီတင္သုံးေတာ္မူစဥ္အခါက တစ္ခုေသာ သန္းေခါင္ယံမွာ နတ္သားတစ္ေယာက္ဟာ ဘုရားရွင္ထံ လာေရာက္ၿပီးျပႆနာေမးေလွ်ာက္ထားတယ္၊ “အရွင္ဘုရား တဲ့ . . . အရွင္ဘုရားဟာ ဘယ္လိုတရားကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး သံသရာအလ်ဥ္ကကူးေျမာက္ေတာ္မူပါသလဲ”တဲ့။
ဘုရားရွင္က “ဒါယကာ နတ္သား၊ငါဟာ ရပ္တည္၍လည္းမေန၊အားထုတ္ျခင္းလည္းမျပဳဘဲ သံသရာေရအလ်ဥ္က ကူးေျမာက္ခဲ့တယ္”လို႔ ေျဖေတာ္မူတယ္။
နတ္သားက “အရွင္ဘုရား- ဘယ္လိုရပ္တည္မေနဘဲ ဘယ္လိုအားမထုတ္ဘဲသံသရာေရအလ်ဥ္ကို ကူးေျမာက္ေတာ္မူပါသလဲ”လို႔ ထပ္ေလွ်ာက္ေတာ့ ဘုရားရွင္က “ငါဟာ ရပ္တည္ေနလွ်င္ သံသရာေရအလ်ဥ္အတြင္းနစ္ျမဳပ္သြားမယ္၊ အားထုတ္ၿပီး ကူူးျပန္ေသာ္လည္းေရအလ်ဥ္ေနာက္ ေမ်ာပါသြားမယ္၊ ဒါေၾကာင့္ငါဟာ ရပ္တည္၍လည္းမေန၊ အားထုတ္ျခင္းလည္း မျပဳဘဲသံသရာအလ်ဥ္ကကူးေျမာက္ခဲ့တယ္”လို႔ ေျဖေတာ္မူတယ္၊ ဒီအခါ နတ္သားက“ရပ္တည္၍လည္းမေန၊ အားထုတ္ျခင္းလည္းမျပဳဘဲ သံသရာေရအလ်ဥ္ကို ကူးေျမာက္ေတာ္မူၿပီးေသာ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္ရေလစြတကား”လို႔ ေလွ်ာက္ထားၿပီး ကြယ္ေပ်ာက္သြားသတဲ့ကြယ္။
ဒီေနရာမွာ ဘုရားရွင္ေျဖၾကားတဲ့ အားမထုတ္ျခင္း၊ မရပ္တည္ျခင္းဆုိတာ ဘာလဲလို႔ နတ္သားကဘုရားရွင္ကို ျပန္မေလွ်ာက္သြားဘူး၊သူ ျပန္မေလွ်ာက္တာကဘုရားရွင္ရဲ႕ အေျဖကို သေဘာေပါက္သြားလို႔ ပါပဲ၊ နတ္သားက သေဘာေပါက္ေသာ္လည္းသူသူငါငါအေနႏွင့္ေတာ့ မထင္ရွားဘူးကြယ့္၊ ဒါေၾကာင့္ အ႒ကထာဆရာကရပ္တည္ျခင္း အားထုတ္ျခင္းဆိုတာကိုဒုက(၇)ပါးႏွင့္ဖြင့္ျပထားတယ္။
“ဘယ္လိုဖြင့္ျပထားကလဲ အမိန္႔ရွိပါဦးဘုရား”
***ဆက္ရန္*** ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေျဖမ်ား- အမွတ္စဥ္(၁၄၇) - သႆတႏွင့္ ဥေစၧဒ(အပိုင္း-၂)
***ေကာက္ႏုတ္ခ်က္*** ႏိုင္ငံေတာ္ ၾသဝါဒါစရိယ၊ ျမန္မာစာၾသဝါဒါစရိယ အဂၢမဟာသဒၶမေဇာတိကဓဇ ဘဒၵႏၲေဒဝိႏၵာဓိပတိ (ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ -တည္ေတာဆရာေတာ္ႀကီး) ယေန႔ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အေမးအေ ျဖမ်ားအတြဲ(၄) (စာမ်က္ႏွာ -၁၂၈ ~၁၃၃) မွ ေကာက္ႏုတ္ပူေဇာ္ပါသည္။
ဤအေမး-အေျဖအား ကိုယ္တိုင္ျပန္လည္ေရးသား၍ ထီးခ်ိဳင့္ၿမိဳ႕ - တည္ေတာဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ႏွင့္ တကြ ဆရာ- အရွင္ေတဇာနႏၵ(Tay Ling) တို႔အား ျပန္လည္ေက်းဇူးျပဳပူေဇာ္အပ္ပါသည္။
(ကပိၸယေမာင္ရဲ)
Friday, April 26, 2013 11:13 am
No comments:
Post a Comment