မဂၢင္ရွစ္ပါးဆိ ုတာ ဘာလဲ
ဒကာ။ ။ဆရာေတာ္ အခ်ိန္ေပးႏိုင္ရင္ ေမးလက္စနဲ႔ ခုတင္က မဂၢင္ရွစ္ပါးနဲ႔ ေျမႇာက္ပြားဆိုတဲ့ မဂၢင္ကို ဆက္ပါရေစဦးဆရာေ တာ္။ မဂၢင္ရွစ္ပါးဆိုတဲ့ သေဘၤာေလွေဖာင္ႀကီးစီးနင္းကူးခပ္ၿပီးနိဗၺာန္ တစ္ဖက္ကမ္းကို တက္လွမ္းၾကရမည္၊မဂၢင္တရားရထားႀကီးကို တက္စီးထိုင္သြားၾကရမည္ စသည္ျဖင့္ ေဟာၾကားေနၾကတာ၊ အဲသည္ မဂၢင္ရွစ္ပါးနဲ႔ယင္းရဲ႕ အနက္အဓိပၸါယ္မ်ားကိုလည္း နည္းနည္းေလာက္ မိန္႔ၾကားပါဦးဆရာေတာ္။
မဂၢင္ရွစ္ပါးခြဲျခား အဓိပၸါယ္္ ဆရာ။ ။အင္း….ေျပာျပမယ္ နားေထာင္မွတ္သားပါ၊ မဂၢင္ဆုိ တဲ့စကားရဲ႕ မူရင္းပုဒ္က ပါဠိလို မဂၢဂၤ တ့ဲ၊ မဂၢနဲ႔ + အဂၤ၊ ႏွစ္ပုဒ္ ေပါင္းစပ္ၿပီးမဂၢဂၤလို႔၊ သို႔မဟုတ္ မဂၢင္လို႔ ေခၚတာဒကာႀကီးတို႔ရဲ႕။ မဂၢ၊ သို႔မဟုတ္ လူတိုင္းႏႈတ္တက္ေနၾကတဲ့ မဂ္ ဆိုတာက ဆင္း ရဲလြတ္ကင္းရာ လမ္းကို ရွာေဖြေသာ၊ တစ္နည္း..သာယာ ခင္ မင္လိုခ်င္ တပ္မက္ဆာေလာင္စြဲလမ္း ငမ္းငမ္းတက္ ပူပန္မႈကိ ေလသာကို သတ္ျဖတ္ ဖ်က္ဆီးတတ္ေသာ လက္နက္ရွစ္ပါး တရားလမ္းေၾကာင္း၊(၀ါ-ဒုကၡၿငိမ္းေအးနိဗၺာန္ေရာက္ေရး အ က်င့္တရား) တို႔လို႔ မွတ္ရမည္တဲ့၊ အဲဒါ မဂၢ ပုဒ္ရဲ႕အနက္ အဓိပၸါယ္ပဲ။ အဂၤ- ဆိုတာက (ၿငိမ္းေအးေရးလိုလားတဲ့ ကမၻာသားတို႔ လိုက္ နာခံယူ က်င့္ပြားအားထုတ္ရာ) အဲဒီမဂ္ရဲ႕အစိတ္အပိုင္းရွစ္ပါး ကို ဆိုတာျဖစ္တယ္၊ မဂၢင္ရွစ္ပါးကိုေတာ့ ဒကာႀကီးတို႔ ေရတြက္ ေခၚဆိုတတ္တယ္ မဟုတ္လား။ ဒကာ။။ မွန္ပါ့၊နာမည္ေခၚတတ္႐ံုေလာက္ပါပဲ ဆရာေတာ္၊ သူတို႔ရဲ႕ သေဘာအဓိပၸါယ္နဲ႔ က်င့္ပြားအားထုတ္ဖို႔ လုပ္ငန္းစဥ္ ကိုေတာ့ နားမလည္ေသးပါဘူး၊တစ္ပါးစီ ခဲြျခားၿပီး နားလည္ ေအာင္ သင္ၾကားေပးပါဦးဆရာေတာ္။ ဆရာ။ ။လိုလိုလားလားနဲ႔ေလွ်ာက္ထားျပန္ေတာ့လည္းေဟာျပ သင္ၾကားေပးရမွာ ေပါ့ေလ၊ ေတာ္ရိ ေလ်ာရိလို႔ေတာ့ ေပါ့ေပါ့မမွတ္ ထင္နဲ႔၊ ဒီ…မဂၢင္ရွစ္ပါးဟာ သာသနာေတာ္မွာ အေရးပါအရာေရာက္ ဆံုးပါပဲ၊ သာသနာေတာ္၏ ဦးတည္ခ်က္ပန္းတိုင္နိဗၺာန္ကို ဒီမဂၢင္ရွစ္ ပါးလမ္းနဲ႔ ႀကိဳးစားပြားမ်ားခ်ီတက္မွ ေရာက္ႏိုင္တယ္ေနာ္၊ကဲ… နား ေထာင္ မွတ္သားေပေတာ့။ ၁။ သမၼာဒိ႒ိမဂၢင္ = မွန္ကန္ေသာ ဉာဏ္အသိျဖင့္ ႐ႈၾကည့္ သိျမင္စဲြ ယူတတ္မႈပဲ၊သူ႔ရဲ႕ ဆိုလိုရင္းသေဘာကေတာ့…. (က)ျမင္၊ ၾကား၊ နံ၊စား၊ထိ၊ သိ၊ တရားခႏၶာငါးပါးတို႔၏ ဆင္းရဲျခင္း အစစ္အမွန္ ဒုကၡသစၥာရယ္။ (ခ)ဆင္းရဲကိုျဖစ္ေစတတ္ ရေစတတ္ေၾကာင္း သမုဒယသစၥာရယ္။ (ဂ)ယင္းဆင္းရဲဒုကၡအစု ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအးျမမႈကို ရႏိုင္ေရးအက်င့္ တရား မ်ားကို ႐ႈျမင္ပြားမ်ားမႈလုပ္ငန္းမဂၢသစၥာရယ္။ (ဃ)ဒုကၡသစၥာရဲ႕ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းမႈ ခ်ဳပ္ၿငိမ္းေအးျမရာဌာန နိဗၺာန္ေခၚဆိုတဲ့ နိေရာဓသစၥာ ရယ္။အဲဒီ အမွန္တရား သစၥာေလးပါးကို အမွန္အ တိုင္း စြဲယူထားကာ သိရွိပယ္ရွားပြားမ်ား႐ႈမွတ္သြားမႈကိုသမၼာ ဒိ႒ိမဂၢင္လို႔ဆိုတယ္။ ၂။ သမၼာသကၤပၸမဂၢင္ = မွန္ကန္ေတာ္တည့္စြာနဲ႔ ႀကံစည္စဥ္းစား ဆင္ျခင္တတ္မႈတဲ့၊သူ႔ရဲ႕ဆိုလိုရင္းက -(က)ရွာမွီးခံစားလို႔မၿပီးဆံုးအားမရ မ၀လင္ႏိုင္တဲ့ အာ႐ံုငါးပါး ကာမ ဂုဏ္တရားထဲမွ ဖဲထြက္ လြတ္ေျမာက္နိဗၺာန္ေရာက္ႏိုင္ေရး အႀကံ။ (ခ)သူတစ္ပါးအားမလိုမုန္းထားျပစ္မွားကင္းလြတ္ေရးအႀကံ။ (ဂ)သူတစ္ပါးအားႏွိပ္စက္ ၫႇင္းဆဲေႏွာင့္ယွက္ ဖ်က္ဆီးအႏိုင္စီး သတ္ျဖတ္ျခင္းတို႔မွ ကင္းလြတ္ေရးစသည့္ အႀကံအစည္ေကာင္း တို႔ ျဖစ္ေပၚလာေအာင္ ႀကံစည္ျခင္းကိုဆိုလို တယ္။
မွတ္ခ်က္။။ယင္းကိုလည္းေလာကီစ်ာန္လမ္းႀကံစည္ျခင္း သမၼာ သကၤပၸ မဂၢင္ႏွင့္ ေလာကုတၱရာမဂ္လမ္းႀကံစည္ျခင္း သမၼာသကၤပၸ မဂၢင္ဟု ႏွစ္မ်ိဳးမွတ္ရေသးတယ္၊ အဲဒီ နံပါတ္ ၁န႔ဲ ၂ ဟာ ပညာ မဂၢင္ ၂ ပါးပဲ။
၃။ သမၼာ၀ါစာမဂၢင္ = မွန္ကန္စြာ ေျပာဆိုျခင္း၊ သူ႔သေဘာရင္းက ေအာက္ပါ ၀စီဒုစ႐ုိက္ေလးပါး မေျပာၾကားျခင္းပဲ ျဖစ္တယ္။ (က)မုသာ၀ါဒ = လိမ္ညာ၍ ေျပာဆိုမႈမွလည္းေကာင္း။ (ခ)ပိသုဏာ၀ါစာ = သူတစ္ပါးအား အထင္ေသး၊ မေလးစား ဂုဏ္ငယ္သြားေအာင္ေခ်ာပစ္ ကုန္းေခ်ာ အတင္းေျပာျခင္းမွ လည္းေကာင္း။ (ဂ)ဖ႐ုသ၀ါစာ = အၾကမ္းအတမ္း ေငါက္ငမ္းဆဲေရးျခင္းမွ လည္းေကာင္း။ (ဃ)သမၹပၸလာပ၀ါစာ = အက်ိဳးမရွိတဲ့ သီတာ၊ ရာမစတဲ့ ဇာတ္ စကား အရပ္စကား ေစ်းစကား အၿပိန္အဖ်င္း အႏွစ္သာရ ကင္းေသာ စကားစသည္တို႔မွလည္းေကာင္း၊ၾကဥ္ေရွာင္ လြတ္ကင္းမေျပာဆိုျခင္းအလုပ္သေဘာ သီလစင္ၾကယ္ လမ္းပင္ ျဖစ္၏တဲ့။
၄။ သမၼာကမၼႏၲ မဂၢင္ = ကာယကံ ဒုစ႐ိုက္ အမွားမ်ားကို ေရွာင္ ရွားကာ မွန္ကန္စြာ လုပ္ကိုင္ ျပဳက်င့္မႈ။ ဆိုလိုရင္းသေဘာကကာယဒုစ႐ိုက္သံုးပါးေခၚတဲ့ (၁) ပါဏာတိ ပါတ -သူ႔အသက္ သတ္ျခင္း။ (၂)အဒိႏၷာဒါန- သူတစ္ပါးဥစၥာ ပစၥည္းကို ခုိးယူလုယက္ မတရားသိမ္းပိုက္ျခင္း။ (၃)ကာေမသု မိစၧာစာရာ -အုပ္ထိန္းျခင္းရွိေသာ သူ႔သမီးဇနီးမယားကို ေမထုန္ မႈျဖင့္ လြန္က်ဴးျပဳက်င့္ျခင္းတို႔မွ ၾကဥ္ေရွာင္မႈမ်ိဳးဟာ သီလမဂၢင္ အက်င့္ျမတ္ပင္ ျဖစ္တယ္။
၅။ သမၼာအာဇီ၀ မဂၢင္ - မွန္ကန္စြာ အသက္ေမြး ၀မ္းေက်ာင္းမႈ။ အဓိပၸါယ္က ျပဆိုခဲ့ၿပီးေသာနံပါတ္ ၃၊ နံပါတ္ ၄ မဂၢင္ႏွစ္ပါးရဲ႕ အျပစ္ရွိတဲ့ကာယဒုစ႐ိုက္ သံုးပါးနဲ႔ ၀စီဒုစ႐ိုက္ေလးပါး၊အျခား အျပစ္ရွိေသာ အကုသိုလ္ အလုပ္မ်ားကို ေရွာင္ရွားကာ အျပစ္မဲ့ ျဖဴစင္ေသာ အသက္ေမြးျမဴမႈရွိရျခင္း၊ သီလမဂၢင္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္ပါတယ္ တဲ့၊ အဲဒီနံပါတ္ ၃-၄-၅ တို႔ဟာ သီလမဂၢင္ ၃ ပါး။
၆။ သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္ = မွန္ကန္ေသာ အားစိုက္ႀကိဳးစားမႈ ၀ီရိယ၊ ဇြဲ၊ လံု႔လ ရွိရျခင္းမ်ိဳး ေလးပါးကို ဆိုတယ္၊ ယင္းအဓိပၸါယ္က (က)မိမိ၌မျဖစ္ေပၚေသးေသာ မေကာင္းမႈ အကုသိုလ္တရားမ်ား ကို မျဖစ္ပြားေရးလံု႔လစိုက္ရျခင္း။ (ခ)ျပဳလုပ္လြန္က်ဴးျဖစ္ေပၚၿပီးေသာ မေကာင္းမႈတရား အကုသိုလ္ မ်ားကို ျပန္၍မျဖစ္ေပၚရေအာင္ ပယ္စြန္႔ပေပ်ာက္ေရးအတြက္ ႀကိဳး စားအားထုတ္လံု႔လျပဳရျခင္း၊(ယင္းတုိ႔ကို ျပန္၍မႀကံစည္မေတြး ေတာရဟူ၏။) (ဂ)မျဖစ္ရွိ မရရွိဖူးေသးတဲ့ ေကာင္းစား ခ်မ္းသာေရး ကုသိုလ္တရားစုေကာင္းမႈမ်ားကို ျဖစ္ပြားရရွိခံစားႏိုင္ရန္ အားေပး တိုက္တြန္းႀကိဳးစားျပဳလုပ္မႈ လံု႔လရွိရျခင္း။ (ဤ၌ မဂ္ကုသိုလ္ တရားေလးပါး ျဖစ္ေပၚေအာင္ ၀ိပႆနာကုသိုလ္ တရားကို ႀကိဳးစားအားထုတ္ပါဟု ဆိုလိုသည္။) (ဃ)ျဖစ္ေပၚရရွိၿပီးေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ားကို စည္ပင္ျပန္႔ပြား ျပည့္လွ်ံေ၀ဆာ သြားဖို႔ ႀကိဳးစားအားထုတ္ျပန္လည္ေအာက္ေမ့ မႈ ယင္းေလးမ်ိဳးတု႔ိပဲ။ အဲဒီေလးပါးကို ထေျမာက္ၿပီးစီးေအာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ ၀ီရိယဗိုလ္၊ ၀ီရိယိေႁႏၵ၊ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္၊၀ီရိယာဓိပတိ-ဆိုတဲ့ တပ္မဟာႀကီး ေတြခ်ၿပီး ကိေလသာရန္သူမ်ိဳးကို ႀကိဳးစားအားထုတ္ တုိက္ခိုက္ လံု႔လစိုက္မႈျပဳပါတဲ့၊ အဲသည္ေလးပါးဟာ ဒကာႀကီးတို႔ ႀကိဳးစား တိုက္ခုိက္ရမည့္ ကိေလသာစစ္ပြဲႀကီး၏ေအာင္ႏိုင္ေရးအတြက္ လက္နက္ေကာင္းႀကီးမ်ားျဖစ္တဲ့ သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္တရား၏ သမၺပၸဓာန္လက္နက္ႀကီး ေလးပါးပဲ။
ဗုဒၶဘာသာတို႔၏ဓမၼတာ႐ိုးစြဲ မွတ္ခ်က္။။သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္အရလံု႔လမ်ိဳးေလးပါးတြင္ (က)ႏွင့္(ခ)ပထမ၊ဒုတိယ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ လံု႔လမ်ိဳးမွာ မုခ်အဟုတ္ ကိေလသာ ရန္ငုတ္ကို တိုက္ထုတ္ရွင္း လင္းရမည္ သာ ျဖစ္၏တဲ့။ ဗုဒၶဘာသာ တရားေတာ္အရ အကုသိုလ္ ဓမၼမွၾကဥ္ေရွာင္ေရး မွာ ဓမၼတာ႐ိုးစြဲပင္ျဖစ္၏ဟု တစ္သက္လံုးမွတ္ရမည္။(ဂ) ႏွင့္ (ဃ)တတိယႏွင့္ စတုတၳ သမၼာ၀ါယာမ မဂၢင္ႏွစ္ပါးကိုလည္း ေလာကီစ်ာန္လမ္းႀကိဳးစားမႈႏွင့္ ေလာကုတၱရာ မဂ္လမ္းႀကိဳး စားမႈဟု သမထ၊ ၀ိပႆနာႏွစ္မ်ိဳးလံုး မွတ္ရမည္တဲ့။
၇။ သမၼာသတိမဂၢင္ = မွန္ကန္စြာ မေမ့မေပ်ာက္ေစဘဲေအာက္ ေမ့သတိရမႈ ရွိရျခင္းပဲ။ အဲသည္ သမၼာသတိဟာ တရားေပါင္းတို႔ရဲ႕ဘုရင္ ဥေသွ်ာင္မ ကိုဋ္ ထိပ္သီးပဲ၊သတၱ၀ါ အေပါင္းတို႔၏သည္းေျခလို႔လည္းေခၚ တယ္၊ သူပ်က္ရင္ တရားေကာင္း တရားျမတ္ေတြ မလာမကပ္ ေတာ့ဘူး၊တရားဆိုး တရားယုတ္ေတြနဲ႔သာ ႐ႈပ္ေထြးပ်က္စီးကုန္ ေရာပဲ၊ သတၱ၀ါ ေတြဟာလည္း သတိ-ဆိုတဲ့ သည္းေျခပ်က္ရင္ အ႐ူးေတြျဖစ္ကာ အ႐ူးထကုန္ေတာ့တာပဲတဲ့။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္ၾသဘာသာဘိ၀ံသ
No comments:
Post a Comment