စ်ာန္ဆိ ုတာဟာ ဘာလဲ
ဒကာ။ ။ အဲဒီသမာဓိႏွစ္မ်ိဳးထဲကေလာကီ သမထ စ်ာန္လမ္း အရစ်ာန္ဆိုတဲ့ အဘိဓါန္ပုဒ္ရဲ႕ အနက္အဓိပၸါယ္နဲ႔ စ်ာန္စိတ္မ်ိဳး ျဖစ္ေပၚပံု စ်ာန္ေခၚဆိုပံ ုတို႔ကို သိခ်င္ပါတယ္ ဆရာေတာ္။ စ်ာန္ရတယ္၊စ် ာန္ပ်ံတယ္၊ စ်ာန္၀င္စားတယ္ ဆိုတာကိုလည္း ဒကာႀကီးတို႔နားလည္ေအာင္ မိန္႔ၾကားသင္ျပပါဦး ဆရာေတာ္။ ဆရာ။ ။အင္း… စ်ာနဆိုတဲ့ ပါဠိကို စ်ာန္ လို႔ေခၚဆိုေနၾကတ ယ္၊ ယင္းရဲ႕အနက္ အဓိပၸါယ္ကိုေတာ့(ကုသိုလ္တရားစုကိုမျဖစ္ႏိုင္ ေအာင္ တားျမစ္ပိတ္ဆီးတတ္တဲ့) ကာမစၧႏၵနီ၀ရဏ -ကာမဂုဏ္ စတဲ့ အယုတ္တရားစုတို႔ကို ဖုတ္ၾကည္းေလာင္ကၽြမ္းေစတတ္ ေသာ သေဘာတရားစုကို စ်ာန္ ေခၚတယ္လို႔ သိေပေတာ့၊နီ၀ရ ဏတရား၆ ပါးကို အက်ယ္ သိခ်င္ရင္ ဆရာေတာ္ေရးျပဳတဲ့ သ႐ုပ္ျပ အဘိဓါန္က်မ္း ၃၂၇ နီ အကၡရာပိုင္းမွာ ရွ ာၾကည့္ေပေတာ့။ အဲဒီစ်ာန္သမာဓိ အမ်ိဳးအစားယူပံုကငါးပါးက တစ္မ်ိဳး၊ ေလးပါးက တစ္မ်ိဳး၊ ေရတြက္ယူပံုနည္းႏွစ္မ်ိဳးလာတယ္၊က်မ္းစာမ်ားမွာေ တာ့ စတုကၠနည္း၊ ပၪၥကနည္းလို႔ ေခၚဆိုေရးသား ၾကတယ္။ စ်ာန္စိတ္ဆိုတာကမဟဂၢဳတ္ကုသိုလ္စိတ္ကို ေခၚတာပဲ၊ အဲဒီစိတ္ ျဖစ္ေပၚပံုကသူမွတ္ သားပြားမ်ားေနတဲ့သမထကမၼ႒ာန္းအာ႐ံု တစ္ ပါးတည္း တစ္ခုတည္းမွာသာ သူရဲ႕စိတ္ဟာ စြဲၿမဲစူးစိုက္တည္တံ့ ၿငိမ္ ၀ပ္စြာ ျဖစ္ေပၚေနတယ္၊တစ္ျခားအာ႐ံုဆိုလို႔ ဘာမွေပၚမလာေတာ့ ဘူး၊အဲဒါကိုပဲ စ်ာန္ရတယ္၊ စ်ာန္၀င္စားေနတယ္၊ စ်ာန္စိတ္ျဖစ္ေပၚ ေနတယ္လို႔ ေခၚတယ္၊ ၀င္စားပံု နည္းက ၄ မ်ိဳးရွိတယ္၊ ကဲ… နား ေထာင္မွတ္သားေပေတာ့။
စ်ာန္၀င္စားပံု နည္းမ်ိဳးေလးပါး ၁။ ပထမစ်ာန္။။ကမၼ႒ာန္းေလးဆယ္ထဲကစ်ာန္ရႏို္င္တဲ့ သူနဲ႔ေလ်ာ္ ရာ သူႀကိဳက္ရာ ကမၼ႒ာန္းတစ္ပါးပါးကို စြဲယူမွတ္သားပြာ းမ်ားေနတဲ့ ေယာကီဟာ သူ မွတ္သားပြားမ်ားေနတဲ့ တစ္ခုတည္းေသာ ကမၼ႒ာန္း အာ႐ံုထဲမွာသာ (၁) ႀကံစည္ျခင္း ၀ိတက္၊ (၂)စဥ္းစားဆင္ျခင္ျ ခင္း ၀ိစာရ၊ (၃)ႏွစ္သက္ေက်နပ္ျခင္း ပီတိ၊ (၄)ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသ ာေနျခင္း သုခ၊ (၅)စိတ္ထားတည္တံ့စူးစိုက္ၿငိမ္၀ပ္ေနျခင္းဧကဂၢတာ၊ အဲသည္ အဂၤါငါးပါးနဲ႔ ျပည့္စံုစြာ ပထမစ်ာန္သမာဓိကိုရယူ ခံစားေနတယ္၊ အဲဒါ ကိုပင္ ပထမစ်ာန္၀င္စားေနတယ္လို႔ မွတ္ပါ။ ၂။ ဒုတိယစ်ာန္။ ။ထို႔အတူ ယင္း ပထမစ်ာန္ကိုပင္ အဖန္ဖန္ အထပ္ ထပ္ ၀င္စားေနျခင္းအားျဖင့္ ဉာဏ္ပညာထူးျခားထက္ျမက္ေသာ သူ ျမတ္သည္ ၀ိတက္နဲ႔ ၀ိစာရကြယ္ေပ်ာက္ကာ (၁) ႏွစ္သက္ေက်နပ္ ျခင္းပီတိ၊ (၂)ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာေနျခင္းသုခ၊(၃) စိတ္ထား တည္ တံ့စူးစိုက္ၿငိမ္၀ပ္ေနျခင္းဧကဂၢတာ၊ သည္အဂၤါ ၃ပါးႏွင့္ ျပည့္စံုစြာ ဒုတိယစ်ာန္ သမာဓိကို ရယူခံစံ ၀င္စားေနတယ္လို႔မွတ္ပါ။ ၃။ တတိယစ်ာန္။။ယင္းဒုတိယစ်ာန္ကိုပင္အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ၀င္စားေနျပန္ ေသာအခါ စ်ာန္အဂၤါ ၅ ပါးထဲက တတိယစ်ာန္အဂၤါ ပီတိကြယ္ေပ်ာက္၍(၁)ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာေနျခင္းသုခ၊(၂) စိတ္ ထား တည္တံ့စူးစိုက္ၿငိမ္၀ပ္ေနျခင္းဧကဂၢတာ၊သည္ အဂၤါ ၂ ပါးနဲ႔ ျပည့္စံုစြာ တတိယစ်ာန္သမာဓိကိုရယူခံစံ ၀င္စားေနသည္လို႔ မွတ္ပါ။ ၄။ စတုတၳစ်ာန္။။ထိုနည္းတူ ယင္းတတိယစ်ာန္ကိုပင္ အႀကိမ္မ်ားစြာ ၀င္စားျပန္ေသာအခါ (၁)ၿငိမ္းေအးခ်မ္းသာမႈ သုခကိုလံု႔လမျပဳမ႐ုမစိုက္ေတာ့ဘဲ လ်စ္လ်ဴ ႐ႈထားႏိုင္ျခင္းဥပကၡာ၊ (၂)စိတ္ထားတည္တ့ံစူးစိုက္ၿငိမ္၀ပ္ေနျခင္းဧကဂၢတာ၊ ဤအဂၤါႏွစ္ပါး ႏွင့္ျပည့္စံုေသာ စတုတၳစ်ာန္သမာဓိကို ရကာ အထြတ္အထိပ္ဆံုးျဖစ္ ေသာ စတုတၳစ်ာန္ကို ၀င္စားေန တယ္လို႔မွတ္ပါ။
သခ်ဳႋင္းကုန္းသြားမဆံုးလမ္း အဲသည္ ၄ မ်ိဳးတြင္ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးထဲ၌စိတ္ထားတည္တံ့ စူးစိုက္စိမ္ႏွစ္ၿပီး ထားႏိုင္ျခင္းကိုပင္ စ်ာန္စိတ္ေခၚတဲ့မဟဂၢဳတ္ ကုသိုလ္စိတ္ေတြျဖစ္ ကာ စ်ာန္ရတယ္၊ စ်ာန္၀င္စားတယ္၊စ်ာန္ရပုဂၢဳိလ္ (ပါဠိလို စ်ာနလာ ဘီ) ေခၚတယ္။ ဒကာ။။ သည္စ်ာန္ေတြရေတာ့သိဒၶိ္ရွင္ႀကီးျဖစ္သြားေရာလား ဆရာ ေတာ္။ ဆရာ။ ။အင္း….. ယင္း ၄မ်ိဳးက စတုတၳစ်ာန္ျဖင့္ စိတ္ထားတည္တံ့ ၿငိမ္၀ပ္ေနမႈကိုပင္ မွန္ကန္ေသာစိတ္ထားတည္တ့ံတည္ၿငိမ္ျခင္း သမၼာ သမာဓိ မဂၢင္မ်ိဳးထဲက (က)အမ်ိဳးအစားသမထ ဘာ၀နာ အပၸနာစ်ာန္ သမာဓိ အဘိညာဏ္ အလုပ္ျဖင့္ လူ႔ဘ၀ေလာကမွာ ေက်ာ္ေစာထင္ရွားတဲ့ မိုးပ်ံေျမလွ ်ဳိး တန္ခိုးသိဒၶိရွင္ႀကီးျဖစ္ကာ ေသၿပီးတဲ့ေနာက္ ျဗဟၼာ့ဘံုဘ၀ေရာက္ၿပီး ေလာကီစ်ာန္ခ်မ္းသာေတြကို ၀၀လင္လင္ႀကီးခံစားလ်က္ သခ်ဳႋင္း ကုန္းဖက္ကို ခ်ည္း သြားသြားေနတဲ့ သခ်ဳႋင္းကုန္းသြ ားမဆံုးလမ္းလို႔ မွတ္ပါ။ ထပ္ေျပာျပဦးမည္၊အျပည့္အစံုေျပာျပခဲ့တဲ့ သမထ ဘာ၀နာစ်ာန္သမာဓိ ကုိ ဂိုဏ္း သက္သက္လုပ္ငန္းဟာ ဒုကၡဆင္းရဲမကင္းတဲ့ ေသမင္းကိုရွာရွာ ၿပီး သခ်ဳႋင္းကုန္းကိုအပို႔ခုိင္းေနတာခ်ည္းျဖစ္တယ္လို႔မွတ္ပါ၊ တစ္နည္း အားျဖင့္အိုျခင္း၊ နာျခင္း၊ေသျခင္းကို ရွာေနတဲ့နည္း လို႔သာ မွတ္ရမည္တဲ့။ ကိုင္း..သမၼာသမာဓိမဂၢင္ (က)အမ်ိဳးအစားသမထ ဘာ၀နာသမာဓိျဖစ္တဲ့ စ်ာန္အဘိညာဏ္ရဲ႕ လုပ္ငန္းသေဘာ ဒကာႀကီးတို႔ရဲ႕ညာဏ္မွာ ေပါေလာေပၚေလာက္ပါၿပီ ေတာ္ၾကစို႔၊(စ်ာနလာဘီ)စ်ာန္ရမိုးပ်ံ ေျမလွ်ဳိးတန္ခိုးသိဒၶိရွင္ႀကီး ျဖစ္ ခ်င္ရင္ ယခုျပဆိုၿပီးခဲ့တဲ့ နည္းအတိုင္းသာ ၆ နံပါတ္ သမၼာ၀ါယာမမဂၢင္ မွာ ျပခဲ့တဲ့ ၀ီရိယအဂၤါ ၄ ပါးနဲ႔အညီ သမထဘာ၀နာတရားကို ႀကိဳးစား အားထုတ္ေပေတာ့၊ ေနာက္ ဘာေမးခ်င္ေသးလဲ။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္ၾသဘာသာဘိ၀ံသ
No comments:
Post a Comment